Europa i świat. Swojskość i obcość
1.
„ Jak żaby wokół stawu” – wzajemne przenikanie
kultur w starożytności (filmy przedstawiające początki cywilizacji Indii, Chin
i Indochin)
2.
„Kto jest cywilizowany a kto jest barbarzyńcą?”
(filmy Rzym i Celtowie)
(Na pograniczu. Kontakty z barbarzyńcami)
a.
Znaczenie pojęcia limes, barbarzyńca (obcy za
murami)
b.
Wzorce kulturowe greckie i rzymskie oraz
hellenistyczne
c.
Rola handlu i wojen w kontaktach między światami
d.
Rola kolonizacji i wpływów kulturowych
e.
Rola niewolnictwa
3.
„Nie możecie wyznawać swojej religii” – geneza
antyjudaizmu
4.
„W getcie, na wygnaniu, na stosie”
a.
(Żyd wieczny tułacz)
b.
Sytuacja ludności żydowskiej w średniowiecznej
Europie
c.
pojęcie pogromu
5.
Ekspansja islamu – Azja, Afryka, Europa
6.
„Uzbrójcie się w Boży zapał” swój i obcy w
okresie krucjat
a.
(Dżihad a krucjaty, reconquista)
b.
ekspansja islamu a ruch wypraw krzyżowych
7.
Obcy są wśród nas - krucjaty w Europie. Walka z
heretykami i poganami w średniowieczu
8.
Obcy są wśród nas - krucjaty w Europie. Wojny
husyckie
9.
Kierunki ekspansji kolonialnej Europy nowożytnej
10.
Wybitni podróżnicy - badacze. (na wybranych
przykładach) Konkwistadorzy i misjonarze 2 h
11.
Europejczycy wobec nieznanych cywilizacji w XVII
i XVIII w.
Pojęcie dzikusa a koncepcja tolerancji 2h
12.
Film Robinson Cruzoe (wybrane fragmenty)
Idea „szlachetnego dzikusa jako powrotu
do natury” i jej wpływ na
literaturę i sztukę XVIII i XIX w.
13.
Kolonializm europejski jako zjawisko
cywilizacyjne, polityczne i militarne – Podbój Afryki
14.
Konflikty kolonialne w Afryce i Persji
15.
Krojenie chińskiego tortu – polityka Europy
wobec Dalekiego Wschodu – praca z mapą
16.
Indie - perła w koronie brytyjskiej – sól w oku
Francji. Relacje między przybyszami a tubylcami
17.
Kraj kwitnącej wiśni zdobywa salony europejskie
18.
„Brzemię białego człowieka” – obraz polityki
kolonialnej w literaturze XIX w.
a.
Początki idei rasy aryjskiej
b.
Rozwój rasizmu pod wpływem rozwoju kolonializmu
c.
Rasizm w praktyce na przykładzie zdobywania ziem
Indian i ludności afrykańskiej
19.
Szanse i zagrożenia: Europejczycy w koloniach –
przygotowanie do debaty
20.
Spór o ocenę zjawiska kolonializmu
Debata oxfordzka Czy kolonializm europejski przyniósł koloniom rozwój
cywilizacyjny? (część klasy)
21.
Rasizm a filozofia unicestwienia.
a.
Początki i rozwój idei rasizmu w Europie XIX i
XX w.
b.
Rasizm niemiecki a rasizm angielski
22.
Co to jest nacjonalizm? Rozwój idei
nacjonalistycznych w państwach europejskich XIX i XX w.
23.
Wprowadzenie do projektu Sąsiedzi pod wspólnym niebem
24.
Polityka państwa polskiego wobec mniejszości
narodowych w dwudziestoleciu międzywojennym
25.
Mniejszości narodowe wobec państwa polskiego w
dwudziestoleciu międzywojennym
26.
Nasza klasa w dwudziestoleciu międzywojennym
(szkoła wiejska i miejska) jako obraz wielokulturowości II RP
27.
Projekt Sąsiedzi pod wspólnym niebem
28.
Projekt Sąsiedzi pod wspólnym niebem
29.
Rasizm i nacjonalizm w czasie II wojny światowej
30.
Holocaust
31.
Migracje w czasie czarnej dekady (1939-1949)
32.
Wygnania czy powroty – sytuacja ludności
niemieckiej w latach 1945 – 47 (teksty źródłowe)
33.
Swój czy obcy? – gra symulacyjna (Niemcy po
wojnie)
34.
W cieniu Wielkiego Brata. Dwubiegunowy świat zimnej
wojny
35.
Polacy zagranicą – migracje polskie po II wojnie
światowej i współcześnie 3 h
a.
Rozmieszczenie Polaków na świecie
b.
Funkcjonowanie Polaków zagranicą
36.
Swój czy obcy? – gra symulacyjna (Polscy pisarze
na emigracji)
37.
Upadek kolonializmu po II wojnie światowej –
38.
Konflikty postkolonialne na przykładzie Ruandy
39.
Apartheid – współczesny rasizm? (film Sugarman)
40.
Apartheid – współczesny rasizm?
41.
Trzeci świat
a Europa – historia imigrantów europejskich
42.
Szanse i zagrożenia społeczeństwa
wielokulturowego
a.
Prawo krwi a prawo ziemi – kryterium narodu?
b.
Kwestia praw obywatelskich
43.
Analiza społeczeństw wielokulturowych na
przykładzie Francji i USA
Społeczeństwo wielokulturowe korzyścią dla państwa?
44.
Czy chcesz żyć w społeczeństwie wielokulturowym?
– debata oksfordzka
45.
Czy chcesz żyć w społeczeństwie wielokulturowym?
– podsumowanie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz